![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/2091f121-af1f-4ed1-8eb9-25db5620de8a_rw_3840.jpg?h=c2275dc7abb2247ac1c2056b0f7bfbb8)
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/0023a950-bd0f-4cc5-b2c5-74ba5dedf0c3_rw_3840.jpg?h=4618c8dcbe26f9357c31e7b51c597521)
Barbara Kubska and Anka Sielska
Background
”We are trying to replace the severed limb of folk culture with a prosthesis of the memory of nobility”.
Michał Rauszer “Bękarty pańszczyzny” [Bastards of Serfdom]
In their festive folk costume — jakla, apron, depending on their places of birth, they are posing for photographs. Behind the women, landscapes painted onto photographic backdrops, furnishing collective representations of social advancement, of finding oneself in a different, better space — in a palace, an aristocratic salon, a French garden. The photography is not intended to put their life on display, quite the opposite. Blue air without a trace of pollution, vivid colours, the atmosphere of an idyll, though in close up — the painting appears rather unsophisticated. There is a certain dissonance here. The identity is declared through the outfit, the place is conventional: anywhere but here.
Archival photograph courtesy of the collection of the Silesian Museum in Katowice.
Background
”We are trying to replace the severed limb of folk culture with a prosthesis of the memory of nobility”.
Michał Rauszer “Bękarty pańszczyzny” [Bastards of Serfdom]
In their festive folk costume — jakla, apron, depending on their places of birth, they are posing for photographs. Behind the women, landscapes painted onto photographic backdrops, furnishing collective representations of social advancement, of finding oneself in a different, better space — in a palace, an aristocratic salon, a French garden. The photography is not intended to put their life on display, quite the opposite. Blue air without a trace of pollution, vivid colours, the atmosphere of an idyll, though in close up — the painting appears rather unsophisticated. There is a certain dissonance here. The identity is declared through the outfit, the place is conventional: anywhere but here.
Archival photograph courtesy of the collection of the Silesian Museum in Katowice.
Barbara Kubska i Anka Sielska
Tło
„Odciętą kończynę kultury ludowej zastępujemy protezą pamięci szlacheckiej”.
Michał Rauszer „Bękarty pańszczyzny”
Odświętnie ubrane w stroju chłopskim – jakli, fartuchu, właściwym dla ich urodzenia, pozują do zdjęcia. Za nimi pejzaże malowane na tłach fotograficznych reprezentują zbiorowe wyobrażenie awansu społecznego, bycia w innej, lepszej przestrzeni – wnętrzu pałacu, salonie, francuskim ogrodzie. Fotografia nie ma reprezentować ich życia, wręcz przeciwnie. Błękitne powietrze bez śladu zanieczyszczeń, soczyste kolory, sielankowa atmosfera, choć z bliska – niezbyt wyrafinowane malarstwo. Jest w tym pewien dysonans. Deklaracja tożsamości zawarta jest w stroju, miejsce jest umowne. Byle nie tutaj.
Fotografie archiwalne pochodzą ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Tło
„Odciętą kończynę kultury ludowej zastępujemy protezą pamięci szlacheckiej”.
Michał Rauszer „Bękarty pańszczyzny”
Odświętnie ubrane w stroju chłopskim – jakli, fartuchu, właściwym dla ich urodzenia, pozują do zdjęcia. Za nimi pejzaże malowane na tłach fotograficznych reprezentują zbiorowe wyobrażenie awansu społecznego, bycia w innej, lepszej przestrzeni – wnętrzu pałacu, salonie, francuskim ogrodzie. Fotografia nie ma reprezentować ich życia, wręcz przeciwnie. Błękitne powietrze bez śladu zanieczyszczeń, soczyste kolory, sielankowa atmosfera, choć z bliska – niezbyt wyrafinowane malarstwo. Jest w tym pewien dysonans. Deklaracja tożsamości zawarta jest w stroju, miejsce jest umowne. Byle nie tutaj.
Fotografie archiwalne pochodzą ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach.
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/62fc77bb-cc3a-4771-8b86-e0b0d31ae29d_rw_1920.jpg?h=aa2e7980ba0829456142ae64d0a25e57)
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/d12578a6-8a28-43b5-8024-c1a5f05a3eee_rw_1920.jpg?h=37fcf093e7f53e299ee8a2847be296de)
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/cd533ffc-4b8b-4a04-b9e0-ca10bc3033a6_rw_1920.jpg?h=5bf436f24d3864ac06325bcaaac0bb3d)
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/dc9f9126-5162-4cbd-ace1-9278e5f4491b_rw_1920.jpg?h=55875c2af19bd70bc578a2b560f0ca1e)
![](https://cdn.myportfolio.com/d038e66ab4f23810bd4cb7ea626711bf/643d0ad4-260c-45d3-b40f-a337393aec46_rw_1920.jpg?h=5f8c137f30b1aceb35938f2b3c683f47)
„Granica II”, widok wystawy fotografii osób studiujących i uczących w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach i Uniwersytetu im. Tomasza Baty w Zlinie. Galeria +, Rondo Sztuki w Katowicach, 10.11-10.12.2023
"Border II", view of a photography exhibition of students and lecturers at the Academy of Fine Arts in Katowice and the Tomáš Baťa University in Zlín. Gallery +, Rondo Sztuki in Katowice, 10.11-10.12.2023